Організація та проведення бібліотечних уроків
у 1-4 класах
На допомогу новопризначеним
та молодим бібліотекарям
Перед кожним шкільним бібліотекарем стоїть ряд важливих завдань: допомогти читачам орієнтуватися у книжковому фонді, формувати та розвивати у школярів навички самостійної роботи з книгою, навчати дітей користуватися довідковим апаратом бібліотеки, довідковою літературою. Реалізація всіх цих завдань передбачає введення здобувачів освіти у світ бібліотечно-бібліографічної грамотності. Одним із шляхів щодо вирішення згаданих проблем є проведення бібліотечних уроків.
Бібліотечний урок — це навчальне заняття, під час якого діти знайомляться з бібліотекою, її книжковим фондом, його структурою, змістом, принципами розстановки книг на полицях, а також набувають уміння користуватися довідково-бібліографічним апаратом бібліотеки. Бібліотечні уроки, як і інші заходи роботи шкільної бібліотеки, плануються заздалегідь і відображаються у відповідній бібліотечній документації, а також фіксуються у плані роботи школи.
Принципами проведення бібліотечних уроків, як і будь-яких занять, є їхня системність та послідовність, методика «від простого до складного». Шкільний бібліотекар проводить такі уроки за попередньо складеною програмою, враховуючи вікові особливості дітей, програмову літературу для позакласного читання, рівень бібліографічних знань читачів тощо. Програма проведення бібліотечних уроків має передбачати поглиблення знань про книгу та бібліотеку, її можливості та способи користування. Зміст програми таких уроків полягає в тому, що знання здобувачів освіти повинні поглиблюватися із класу в клас, кожне наступне заняття проходить на більш складному рівні.
Бібліотечний урок — захід масовий. Зазвичай він проводиться у певному класі в позаурочний час. До прикладу, для проведення бібліотечних уроків можна використати уроки позакласного читання або години, відведені для позакласної виховної роботи.
Молодші класи в даному випадку не є винятком. Кожен учень, навіть першокласник, який тільки навчається грамоти, повинен отримати свою «порцію» бібліотечно-бібліографічних знань, поступово, крок за кроком, опановувати мудру науку читача та користувача бібліотеки.
Отже, тематика, особливості проведення та завдання бібліотечних уроків залежать, по-перше, від віку школяра (емоційного, інтелектуального рівня дитини і відповідно від її здатності сприймати навчальний матеріал), а по-друге, від рівня вже набутих знань про читання, книгу та бібліотеку.
Бібліотечні уроки з першокласниками — найелементарніші, найпростіші. Їхнє завдання — дати дітям початкове уявлення про бібліотеку, про її призначення, викликати цікавість до бібліотечного фонду, його розмаїття.
Виховання розумного, цікавого і дбайливого читача починається з перших днів навчання в школі. Дитина приходить до першого класу, переступає шкільний поріг — і вчитель-класовод проводить її коридорами, класами, прагне зацікавити невідомим світом — світом, що вже кличе в Країну знань, де книга вкаже дорогу і поведе стежками навчання. Звичайно, сором'язливі і трохи кумедні «первачки» заходять і до бібліотеки, з цікавістю оглядають яскраві книжкові виставки та стелажі, де багато-багато книжок чекають на своїх читачів. Це — найперше знайомство зі шкільною бібліотекою. Щоправда, її читачами першокласники стануть пізніше, тоді, коли осягнуть перші ази навчання читати. А щоб набути статусу повноцінного читача, здобувачі освіти першого класу повинні дізнатися про правила користування бібліотекою та книгою. Такі важливі знання діти можуть отримати під час відповідних бібліотечних уроків.
Також у першому класі діти дізнаються про структуру книги, познайомляться з її складовими частинами та показниками, отримують початкові знання про порядок розстановки книг на полицях та дізнаються, що таке книжкові виставки і для чого вони потрібні.
Загальну мету проведення бібліотечних уроків з дітьми першого класу можна схарактеризувати як пробудження цікавості, потягу до книги та формування інтересу до самостійної праці з нею, тобто до процесу читання.
Другокласники приходять до бібліотеки, вже маючи певний запас знань про неї. Завдання бібліотекаря — закріпити ці знання, а також розширити та збагатити їх. Тому під час бібліотечних уроків школярі других класів знайомляться з бібліотечним підрозділом рідної школи більш детально: вони отримують інформацію про окремі відділи бібліотеки, уточнюють поняття про правила поведінки в ній. Другий рік шкільного навчання — час, коли діти повинні дізнатися більше про професію бібліотекаря, його роль та професійні обов'язки.
Бібліотечні уроки дають учням-другокласникам можливість познайомитися з таким бібліотечним обладнанням, як стелажі, каталожні ящики, плакати, стенди тощо. По-новому відкрити для себе книжковий фонд, його видову та тематичну різноманітність допоможе школярам другого класу також не що інше, як бібліотечний урок. Завдяки таким заняттям діти вперше вчаться свідомо та цілеспрямовано обирати книгу, використовуючи поличкові роздільники, матеріали виставок та плакатів. Бібліотечні уроки з другокласниками спрямовані на виховання гігієни читання та бережливого і дбайливого ставлення до книги.
Уроки, що проводить бібліотекар із учнями третього класу, ще складніші та базуються на вже набутій інформованості дітей про бібліотечну установу. Третьокласник повинен стати не просто читачем, що може вибрати собі книгу без допомоги дорослого: цей учень повинен уміти обирати літературу відповідно до свого рівня та орієнтуватися в ній, відкриваючи для себе такі важливі текстові елементи, як зміст, передмова, анотація тощо. На бібліотечних уроках учні третього класу отримують знання про техніку роботи з доступними їм складовими довідково-бібліографічного апарату, наприклад з ілюстративною картотекою. Бібліотечний урок дає третьокласнику елементарні знання про види друкованих видань та деякі жанри літератури, навчає розрізняти художню, науково-пізнавальну та довідкову книгу. Велику цікавість у школярів викликають ті уроки бібліотекаря, під час яких діти знайомляться з дитячою періодикою, структурою, тематикою, рубриками улюблених дитячих журналів та газет.
Завдання бібліотечних уроків, що проводяться з учнями найстаршого, четвертого, класу початкової ланки,— розширення та збагачення знань про види літератури, тематику фонду бібліотеки, її жанрову та змістовну наповнюваність. Так, діти дізнаються про можливості роботи з картографічною продукцією, різними видами словників, опановують способи користування довідковою літературою тощо. Рівень інформованості четвертокласників (звичайно, за умови системної та послідовної бібліотечно-бібліографічної просвіти) дозволить їм (хай поки що за допомогою бібліотекаря) користуватися бібліографічними посібниками, каталогами та картотеками для молодших школярів тощо.
Зрозуміло, що бібліотечні уроки для школярів триватимуть і під час їхнього навчання у середніх класах, і тоді, коли вони стануть старшокласниками. Це вже буде інший, наступний етап роботи з уже сформованими читачами. А от основа бібліографічної та інформаційної культури має закладатися саме в молодших класах, у початковій школі. Тому для бібліотекаря важливо не втратити цей час. Для цього й існує бібліотечний урок, спрямований на формування у дитини-читача бібліотечно-бібліографічної культури, яка, як відомо, є невід'ємною складовою загальної культури особистості.
Головною ідеєю бібліотечних занять із школярами початкової ланки є формування у школяра свідомого ставлення до бібліотеки як невичерпного джерела інформації, осередку просвіти, який не тільки дає можливість поповнювати знання та розширювати світогляд, але є також місцем приємного відпочинку, дозвілля, спілкування з однодумцями та опонентами.
Бібліотечний урок для учнів молодших класів, враховуючи вік дітей, повинен носити специфічний характер і відповідати деяким критеріям:
- теоретичний матеріал уроку має подаватися емоційно забарвлено, у цікавій та доступній формі (гра, змагання, використання загадок, літературного та фольклорного матеріалу тощо);
- запорукою ефективності бібліотечного уроку є використання ілюстративного матеріалу та іншого методичного забезпечення, що привертає увагу юного читача;
- кожний урок повинен давати школяреві необхідні знання, які він у подальшому зможе використовувати практично як у своїй освітній, так і позаурочній діяльності;
- урок не повинен зводитися до простої лекції чи бесіди, він передбачає активний двобічний зв'язок, живий діалог між бібліотекарем і слухачами та спонукання дітей до маленьких самостійних практичних досліджень, відкриттів, проектів;
- кожне бібліотечне заняття (крім уроків екскурсійного типу) бажано завершувати рекомендаціями з питань підготовки домашнього завдання, що учні виконують, спираючись на опрацьований матеріал даного уроку;
- позитивний ефект бібліотечного уроку посилить контакт бібліотекаря з учителем-класоводом, з батьками учнів.
Упорядники: Коваленко Т.Л., методист КУ СРМК,
Пулінець Т.С., провідний бібліотекар,
Благодатненська ЗОШ І-ІІІ ступенів
|