Методичні рекомендації щодо організації діяльності фахівців психологічної служби у 2019-2020 навчальному році
Основне нормативно-правове забезпечення.
- Наказ МОН від 22.05.2019 року № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу системи освіти України»
- Наказ МОН від 08.08.2017 № 1127 "Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо розвитку психологічної служби системи освіти України на період до 2020 року"
- Наказ МОН від 02.10.2018 № 1047 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами"
- Лист МОН від 18.07.2019 року № 1/9-462 «Про пріоритетні напрямки роботи психологічної служби у системі освіти на 2019-2020 н.р.
- Лист МОН від 24.07.2019 року № 1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби системи освіти України»
- Лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 "Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству"
Головними аспектами діяльності фахівців психологічної служби у 2019-2020 навчальному році є:
- психологічне забезпечення освітнього процесу;
- психологічний супровід психічного, розумового, соціального і фізичного розвитку здобувачів освіти;
- психологічна діагностика та аналіз динаміки психічного, розумового і соціального розвитку здобувачів освіти;
- психологічний супровід адаптації до умов освітнього процесу;
- реалізація розвивальних, профілактичних, просвітницьких, корекційних програм з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів освіти;
- робота з постраждалими від насильства дітьми тощо ;
- консультативна допомога всім учасникам освітнього процесу з питань навчання, виховання, особистісного та професійного розвитку.
Практичним психологам закладів освіти рекомендовано брати участь у:
- освітній діяльності, спрямованій на забезпечення всебічного розвитку здобувачів освіти як особистості та найвищої цінності суспільства, їх талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству;
- роботi педагогічної ради, психолого-педагогічних консиліумів, семiнарiв і засiдань методичних об’єднань;
- впровадженні розвивальних, корекційних програм, посiбників, методичних рекомендацiй, планів освітньої дiяльностi з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів освіти, а також для осіб, які перебувають на індивідуальній та інклюзивній формі навчання.
Сприяти:
- формуванню у здобувачів освіти відповідальної та безпечної поведінки в ситуаціях ризику, навичок здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я, готовності до самореалізації;
- профільному та професійному самовизначенню здобувачів освіти, формуванню життєвої компетентності;
- формуванню соціально-комунікативної компетентності обдарованих дітей;
- попередженню та профілактиці професійного вигорання педагогічних працівників;
- формуванню психологічної готовності учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі з дитиною з особливими освітніми потребами;
- формуванню психологічної культури учасників освітнього процесу;
- попередженню будь-яких видів і форм насильства та конфліктів серед здобувачів освіти;
- формуванню небайдужого ставлення здобувачів освіти до постраждалих дітей, усвідомлення необхідності невідкладного інформування педагогів про випадки домашнього насильства і конфліктів серед здобувачів освіти, що стали їм відомі.
Соціальним педагогам закладів освіти рекомендовано здійснювати:
- соціально-педагогічний супровід здобувачів освіти, колективу та мікрогруп, осіб, які потребують піклування чи перебувають у складних життєвих обставинах;
- просвітницьку та профілактичну роботу серед учасників освітнього процесу з питань запобігання та протидії домашньому насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей, злочинності, алкоголізму, наркоманії тощо.
- вивчення та аналіз соціальних умов розвитку здобувачів освіти, мікроколективу (класу чи групи), шкільного, студентського колективу в цілому, молодіжних і дитячих громадських організацій.
Брати участь у:
- роботi педагогічної ради, психолого-педагогічних консиліумів, семiнарiв і засiдань методичних об’єднань;
- плануванні і реалізації завдань соціалізації здобувачів освіти,
адаптації їх у новому колективі і соціальному середовищі;
- наданні допомоги дітям і сім’ям, що перебувають у складних життєвих обставинах або потребують посиленої педагогічної уваги чи мають особливі освітні потреби, в тому числі постраждалим від насильства та військових конфліктів.
Фахівцям психологічної служби рекомендовано сприяти:
- взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти,їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечувати консультативну допомогу батькам (законним представникам);
- захисту прав здобувачів освіти від будь-яких видів і форм насильства, представляє їхні інтереси у правоохоронних і судових органах тощо;
- формуванню у здобувачів освіти відповідальної поведінки, культури здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я;
- попередженню конфліктних ситуацій, що виникають під час освітнього процесу, запобіганню та протидії домашньому насильству.
Здійснювати:
- планування діяльності за річним планом роботи та нормативами часу на основні види роботи практичного психолога та соціального педагога.
- систематичне ведення ділової документації (Лист МОНУ від 24.07.2019 року № 1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби системи освіти України).
- надання інформаційно-аналітичних матеріалів (аналітичної та статистичної звітності) для подальшого узагальнення до УНМЦ ППСР;
- проведення у закладах освіти «годин психолога». Годину передбачити у плані роботи в частині позакласної роботи 1 раз на місяць для кожної групи/класу (лист МОНУ від 04.07.2012 №1/9-488).
Практичним психологам та соціальним педагогам необхідно:
- Спільно з адміністрацією закладу освіти розглянути можливість проведення факультативних курсів, курсів за вибором та спецкурсів, які реалізуються за рахунок годин варіативної складової навчальних планів закладів освіти (лист МОНУ від 06.06.2013 №1/9-413).
- Планувати та проводити заходи щодо формування навичок здорового способу життя та профілактики негативних явищ в учнівському середовищі під час канікул.
- Провести «Тиждень психології» до 23.04.2020 року.
- Посилити роботу з профілактики насильства та вчинення дітьми навмисних самоушкоджень в освітньому середовищі.
- Брати участь у заходах районного та обласного рівнів з метою обміну досвідом роботи.
- Вести роботу щодо недопущення представників громадських організацій, псевдорелігійних течій у заклади освіти з метою проведення досліджень, лекцій, тренінгів без відповідної психологічної експертизи (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2001 р., №330). Особливо це стосується випадків, коли в результаті таких досліджень, лекцій, тренінгів може погіршитись здоров’я або нанесена шкода дитині та іншим учасникам освітнього процесу.
Фахівцям не рекомендовано використовувати у своїй діяльності:
- Психодіагностичний інструментарій, який не пройшов відповідну експертизу та не дозволений до використання;
- Психокорекційний інструментарій без попередньої експертизи.
Методист з психологічної служби С.В. Онацко
.
|