Рекомендації щодо планування діяльності фахівців психологічної служби на 2018-2019 н.р.
Під час планування своєї роботи практичні психологи і соціальні педагоги мають урахувати, що в 2018/2019 н.р. пріоритетними напрямами діяльності психологічної служби району є:
- Профілактика насильства над дітьми.
- Захист прав дітей.
- Системний соціально-психологічний супровід батьків дітей з особливими потребами у школах з інклюзивним навчанням.
- Просвітницько-профілактична робота з усіма учасниками навчально-виховного процесу щодо здорового способу життя.
- Профілактика правопорушень, девіантної поведінки, психологічний супровід правовиховної роботи в освітньому закладі.
- Організація роботи з педагогічним колективом щодо усунення конфліктних ситуацій та непорозумінь у взаємостосунках: «педагоги-учні»; «педагоги-батьки».
- Соціально-психологічний супровід підготовки учнів до профільного та професійного самовизначення.
- Соціально-психологічний супровід правового та патріотичного виховання дітей і підлітків.
- Соціально-психологічний супровід обдарованих дітей.
- Соціально-психологічний супровід учнівської молоді з суїцидальними нахилами.
Особливо актуальною у діяльності психологічної служби у 2018-2019 н.р
залишається робота щодо соціально-психологічного супроводу дітей та їх сімей, які знаходяться в кризовому стані. Зазначаємо, що така робота має бути системною, довготривалою та проводитись на високому науково-методичному рівні.
Основними напрямами соціальної і психологічної реабілітації постраждалих
є такі:
- соціально-педагогічна допомога сім'ям вимушених переселенців у налагодженні соціальних зв'язків із місцевими закладами охорони здоров'я, соціальними службами, закладами і установами освіти;
- залучення постраждалих дітей до участі в діяльності позашкільних навчальних закладів з метою створення умов для їхньої самореалізації та проведення діагностичної і корекційно-відновлювальної роботи з ними практичних психологів цих закладів;
- робота з дітьми зазначених категорій під час літнього оздоровлення в таборах відпочинку, навчальних закладах,;
- залучення вихованців, учнів, зазначених категорій до активної виховної і розвивальної діяльності в позаурочний час, реабілітація;
- забезпечення індивідуального супроводу працівниками психологічної служби системи освіти всіх без винятку дітей, вихованців, учнів зазначених категорій та надання їм необхідної корекційної, реабілітаційної і соціально-педагогічної допомоги шляхом упровадження психологічних ігор та праце - і арттерапії тощо;
- створення сприятливого соціально-психологічного клімату в навчальному закладі
та оптимізація змісту і форм психологічної просвіти педагогічних працівників, а також
батьків;
- недопущення своїми діями чи бездіяльністю вторинної психологічної травматизації учасників навчально-виховного процесу та в разі потреби, перенаправления дітей, батьків і педагогів до інших спеціалістів (психотерапевта, невролога тощо);
- застосування міжсекторальної взаємодії і мультидисциплінарного підходу до вирішення проблем, які виникають (за потреби звернутися до закладів і установ охорони здоров'я, підрозділів служби з надзвичайних ситуацій тощо з пропозицією співробітництва та координації у справі надання психологічної допомоги тим, хто її потребує);
- залучення до надання психологічної допомоги висококваліфікованих фахівців, практичних психологів, соціальних педагогів, психотерапевтів, консультантів ПМПК;
Соціальні педагоги повинні вжити низку організаційних заходів щодо забезпечення основних прав і свобод дітей. Зокрема мова йде про оперативну підготовку необхідних документів про встановлення статусу дитини, визначення пріоритетних потреб, знаходження додаткових ресурсів у громаді, різних інституціях для їх задоволення.
У цій роботі варто користуватися листом МОН від 24.04.14 № 1/9-222, де надано перелік методичної літератури та посібників, якими можна скористатися у процесі здійснення обстеження для встановлення віку дитини, яка залишилась без піклування батьків та потребує соціального захисту.
Також акцентуємо увагу, що починаючи з 2012-2013 навчального року, Міністерство
рекомендувало впроваджувати в загальноосвітніх навчальних закладах "годину психолога", що сприяє розв'язанню низки соціально-педагогічних проблем в учнівському середовищі, а з 2013-2014 навчального року - факультативні курси, які орієнтовані на підсилення психологічної складової у вихованні дітей та учнівської молоді (лист МОН від 06.06.2013 р. № 1/9-413 «Про впровадження факультативних курсів працівників психологічної служби системи освіти».
Список рекомендованої літератури:
Навчальні посібники:
- Аксіологічні основи психологічної культури особистості: [навчально-методичний посібник] / В.В. Рибалка. - К.: АПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих: Ін-т обдарованої дитини; АПН і МОН України, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, 2009. - 326 с
- В.Г. Панок Психоконсультативні стратегії діяльності практичного психолога системи освіти: [навчально-методичний посібник] / В.Г. Панок, Я.В. Чапрак, Д.Д. Романовська. -Чернівці: «Рута», 2010.
- В.Г. Панок Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти) / В.Г. Панок, В.Д. Острова. - К. : «Освіта України», 2010. - 230 с
Методичні посібники:
- Рибалка В.В. Честь і гідність особистості як предмет діяльності практичного психолога / Валентин Рибалка. - К. : Шк. світ, 2010. - 128 с - (Бібліотека «Шкільного світу»).
- Рєпнова Т.П. Соціальний патронат сім'ї: модель роботи соціального педагога у навчальному закладі // Науково-методичні засади діяльності психологічної служби: [навчально-методичний посібник] : у 2 т. / за ред. В.Г. Панка, 1.1. Цушка. - К. : Ніка-Центр, 2005.-Т.1.-328 с
- Луценко Ю. А. Діти-правопорушники: що робити? / Юрій Луценко/ - К. : Шк. світ, 2010. - 128 с - (Бібліотека «Шкільного світу»).
- Мерзлякова О.Л. Як не потрапити на гачок маніпулятора: програма занять для молоді: [метод.посіб] / Олена Мерзлякова. - К. : Шк.світ, 2010. - 119 с
- Настільна книга соціального педагога (нормативно-правове забезпечення діяльності) / упоряд. Ю.А. Луценко, В.Г. Панок/-К.: Білоцерківдрук, 2011. - 308 с
6) Психолого-педагогічна робота в закладах соціальної реабілітації: [методичний посібник]/за заг.ред. Ю.А. Луценка, Є.Б. Павлової, В.Г. Панка. -К. : Видавець: Надтока О.Ф., 2011.-310 с
- Правила безпеки та можливості отримання допомоги в період конфлікту в Україні: [метод, рек]. -К. : Агенство «Україна». - 2014. - 48 с 69
- Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період : [метод, рек.] / авт. кол.: Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, О.В. Залеська та ін. ; [упор.: Н.В. Лунченко, Л.Л.Сідєльнік]. - К. : МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014. -84 с.
Словники і довідники:
1) Словник-довідник психолога-консультанта /укл. : Н.В. Гаркавенко, Я.В. Чапрак, С.К.
Шандрук, 1.1. Солійчук; /наук. ред. В.Г. Панок. -Чернівці: «Рута», 2010.200 с
Статті:
1) Мерзлякова О.Л. Профілактика психологічної маніпуляції і контролю свідомості / Мерзлякова О.Л., Петухов В.Е. //Практична психологія і соціальна робота. - 2008. - №4 -С 63-77; №5. - С. 66-70; №6. - С. 70-72; №7. - С. 65-68; №8. - С. 63-71; №9. - С. 59-61.
- Глляшенко Т.Д. Яка вона - інтеграція дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній школі / Тамара Ілляшенко // Початкова школа. - 2011. - №5. - С. 47-50.
- Рибалка В.В. Честь і гідність особистості як предмет теоретичної та практичної психології / В.В. Рибалка // Психологія особистості: / Прикарпатський національний ун-т ім. Василя Стефаника. - 2010. - №1. - С 186-194.
- Сосновенко Н.В. Згуртованість педагогічного колективу навчального закладу-запорука його успішної діяльності / Н.В. Сосновенко - К.: ТОВ «Міжнародний центр фінансово-економічного розвитку (МЦФЕР)».- 2011- №4. - С 24-32.
Електронні видання:
1). Збірник програм факультативних курсів, курсів за вибором та спецкурсів для застосування в роботі працівників психологічної служби загальноосвітніх навчальних
опт. диск (СБ-КОМ)електрон, 2013. - 1 Київ, Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, -Електрон, дані. - Панка. ред. В.Г. за наук. / закладів: навчально-методичний посібник ,12 см.
опт. диск (СО-К.ОМ), електрон, 2013. - 1 практичної психології і соціальної роботи, Київ: Український НМЦ - Електрон, дані. - Панка та 1.1. Цушка. ред. В.Г. за наук. / Організація та науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби і ПМПК 2).12 см. 3). Обухівська А.Г., Ілляшенко Т.Д., Андрусишина Л.Є. Методичні рекомендації з окремих аспектів діяльності практичних психологів і консультантів ПМПК - Електрон, дані. - Київ, Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013.-1 електрон, опт. диск (СБ-К.ОМ), 12 см.
(СБ-КОМ), опт. диск електрон, 2013.-1 Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, : Київ -Електрон, дані. 3.0. - Гаркавенко В.Г., Панка /авт. кол. за ред. Інноваційні моделі підвищення кваліфікації працівників психологічної служби і консультантів ПМПК 4). 12 см.
|